Begrijpend lezen is weinig populair, veel leerkrachten en leerlingen
vinden het een rotvak en vaak de toetsresultaten tegen. Vanuit de
wetenschap is bekend dat het schoolsucces voor een grote deel
afhankelijk is van de begrijpend leesvaardigheid van de leerling. Als
leerkracht doe je er alles aan om het zo interessant en leuk te maken
voor de leerlingen. Daarnaast wil je, als leerkracht, het de leerlingen
natuurlijk zo goed mogelijk onderwijzen. Maar hoe doe je dat?
De
wetenschap leert ons dat losstaande begrijpend leeslessen te weinig
opleveren. Pas als het wordt geïntegreerd in de andere vakken, krijgt
het betekenis voor de leerlingen. En blijkt het hardop denkend voordoen,
het 'model-leren', leerlingen meer bewust te maken van de
denkprocessen die genomen worden bij het begrijpend lezen. Maar nog
blijft de vraag; Hoe doe je dat?
Ook op
basisschool Fonkel moest het begrijpend lezen verbeteren. Onderzoek
heeft geleid in een op het lijf geschreven lesmodel 'Fonkelend Lezen'.
Begrijpend lezen wordt geïntegreerd bij kernconcepten, waarin alle
zaakvakken samenvallen.
Het lesmodel is vormgegeven in een iBook, een interactief ebook voor de iPad. Het filmpje geeft een impressie van het lesmodel.